Deel 1: de eerste installatie.

Adobe Creative Cloud betreft een digitaal product. Dat betekent dat je een downloadlink en een code krijgt waarmee je het programma moet activeren. Klik op de downloadlink om de activatie te starten. Je dient allereerst een account bij Adobe aan te maken, dit is je Adobe ID. Let er goed op dat je een geldig mailadres invoert.



Na het aanmaken van je Adobe ID dien je nog wat persoonlijke gegevens in te voeren. Doe dit. Vervolgens kom je op stap 3, waar je de code moet invoeren die je van SURFspot hebt gekregen.

Tijdens stap 4 zal je worden gevraagd betaalgegevens in te voeren. Dit hoef je niet te doen. Kies voor ‘later herinneren’.
Kom je toch terecht in het scherm waar je betaalgegevens kunt invoeren? Je moet dan terug naar stap 4. Druk hier dan op ‘’wijzigen’’ en klik alsnog voor ‘’Later herinneren’’.

Heb je per ongeluk de registratie onderbroken bij het zien van het creditcardscherm? Dat kan gebeuren. Je hoeft dan niet meer opnieuw de activatie met je code te doorlopen.
Je kunt in dat geval de software het handigst in gebruik nemen met behulp van de Adobe appsmanager
Ga naar https://helpx.adobe.com/nl/download-install/kb/creative-cloud-desktop-app-download.html En nog log hier met de Adobe ID waar je de code op hebt ingewisseld.  Hier krijg je een handig overzicht waar je kunt selecteren welke programma’s je wilt installeren.

Heb je tijdens het activeren van de code de pagina afgebroken en krijg je nu te zien dat je code al in gebruik is? Dan geldt het volgende: Als je de melding krijgt dat de code al ingewisseld is, betekent dit dat je bestelling aan je Adobe-ID gekoppeld is. Je kunt in dat geval de software het handigst in gebruik nemen met behulp van de Creative Cloud Desktop app. Ga https://helpx.adobe.com/nl/download-install/kb/creative-cloud-desktop-app-download.html En log hier in met het Adobe ID waar je de code op hebt ingewisseld.  krijg je een handig overzicht waar je kunt selecteren welke programma’s je wilt gebruiken.

Tips en trucs.

  1. De inwisselingscode van je bestelling wissel je in op een account, je Adobe ID. Sla dit account dus goed op zodat je altijd weet op welk account je bruikbare programma’s staan. Doe je dit niet of log je in op een ander account dan kan het zijn dat je enkel proefversies te zien krijgt.
  2. Weet je niet meer op welk Adobe ID je licentie is ingewisseld. Blijf je proefversies te zien krijgen of loop je tegen problemen aan met het gebruik van de software. Contact dan Adobe.
    Je kunt de chat als volgt vinden:
    1.Ga naar https://accounts.adobe.com/ en log in met je Adobe-ID.
    2.Klik rechtsbovenin op ‘Adobe’
    3.Scroll naar beneden en klik op ‘Ondersteuning en leren’
    4.Kies vervolgens voor ‘Neem contact met ons op’.
    5.Je krijgt een menu te zien. Selecteer hier het product ‘Creative Cloud’ en de omschrijving die het best bij je vraag past.
    6. Klik op de blauwe balk onderin de pagina om de chat te openen. Zorg ervoor dat je jouw Redemption Code / Inwisselcode bij de hand hebt.

Nog meer hulp nodig bij het activeren van je Creative Cloud? Raadpleeg onze handleiding of bekijk de onderstaande tutorial:




Deel 2: op een tweede computer in gebruik nemen.

De licentie van Adobe is op twee verschillende apparaten te gebruiken. Dit kunnen ook een MacBook en een Windows PC zijn.
Om de software op een tweede computer in gebruik te nemen, hoef je niet nogmaals de activatie door te lopen en je code in te wisselen. Dit is al gebeurd tijdens de eerste activatie.
Toen je de code inwisselde is de licentie aan je Adobe-ID gekoppeld. Als je op de tweede computer inlogt met je Adobe-ID in de application manager die je hier kunt downloaden: https://helpx.adobe.com/nl/download-install/kb/creative-cloud-desktop-app-download.html dan kun je weer met de software aan de slag.

Tips en trucs.

  1. Heb je het programma al op twee computers geïnstalleerd, maar heb je bijvoorbeeld een nieuwe computer gekocht? Dan kun je de licentie op één computer laten de-activeren zodat je hem weer op een ander kunt installeren. Bezoek hiervoor de volgende pagina: https://helpx.adobe.com/nl/x-productkb/policy-pricing/activate-deactivate-products.htmlNa het de-activeren kun je het programma op je nieuwe computer installeren zoals hierboven beschreven. 

Deel 3: ik krijg alleen proefversies te zien

Mocht je alleen proefversies te zien krijgen om te downloaden en geen volledige versies van de programma’s, dan is waarschijnlijk één van de volgende dingen aan de hand.

  1. Je bent ingelogd met een ander Adobe ID dan waarop je code is ingewisseld. In dat geval raden we je aan het juiste Adobe ID erbij te zoeken. Weet je niet meer welke dat was, neem contact op met Adobe via de chat. Het kan ook zijn dat je bij de registratie een foutief mailadres hebt ingevoerd, dus .nl in plaats van .com bijvoorbeeld. Kijk hier goed naar.

  2. Je hebt nog resten of een proefversie van een eerdere Adobe installatie op je computer. We willen je daarom vragen om onderstaande stappen even door te lopen:
    - Verwijder Adobe Creative Cloud van je computer.
    - Installeer de Adobe Creative Cloud cleaner tool, deze verwijderd eventuele 'resten' van Adobe van je computer. Je kan deze tool hier downloaden: https://helpx.adobe.com/nl/creative-cloud/kb/cc-cleaner-tool-installation-problems.html
    - Nadat je dit hebt gedaan moet je de Adobe Creative Cloud desktop app downloaden: https://helpx.adobe.com/nl/download-install/kb/creative-cloud-desktop-app-download.html
    - Bij de appsmanager log je vervolgens in met je Adobe ID. Vanuit de appsmanager moet je de software dan kunnen installeren op je computer en moet deze geactiveerd zijn.

  3. Een strenge firewall of virusscan geeft Adobe geen toestemming om te communiceren met je computer. Daarom wordt dit als trial gezien. Als je de beveiliging aanpast en Adobe toestemming geeft om deze controle uit te voeren, dan zal je volledige versies kunnen downloaden. Soms kan dit ook aan je internetbrowser liggen. We raden je aan om het met meerdere browsers te proberen.

  4. Er is een probleem in je Host-instellingen. Om dit op te lossen kan je onderstaande website bezoeken: https://helpx.adobe.com/nl/x-productkb/policy-pricing/activation-network-issues.html

  5. Misschien heb je in een verleden met illegale Adobe-software gewerkt? Als dat het geval is, gaat dit zeker problemen opleveren. De communicatie tussen de Adobe-server en je computer is namelijk dan uitgeschakeld en Adobe kan je Adobe-ID dan niet controleren.
Let op: Ondanks dat je de download en de licentiecode van SURFspot hebt gekregen, beheren wij de gegevens niet. Heb je dus per ongeluk een fout Adobe ID aangemaakt met een foutief mailadres, weet je niet meer op welk Adobe ID je moet inloggen of loop je tegen andere problemen aan, dan is het belangrijk dat je zelf contact opneemt met Adobe ID hierover. Zij beheren namelijk wél de gegevens van je account en kunnen dus makkelijk en snel met je op zoek naar een oplossing.
Wij kunnen voor jou geen contact opnemen met Adobe. Dat kun je alleen doen met je eigen gegevens.  

Heb je nog meer vragen over het gebruik van Adobe Creative Cloud? Raadpleeg dan onze FAQ.